Monday 11 February 2013

KEMAAFAN YANG TERTANGGUH~


Assalammualaikum*lambai tangan*.. Bella harap korang semua sihat walafiat :)*senyum tiga*Haa..Bella nak berkongsi satu cerita dengan korang semua yang bertajuk "Kemaafan Yang Tertangguh".. Bella harap para2 pembaca semua dapat mengambil iktibar terhadap kisah yang ingin Bella kongsikan nie*kenyit mata ;)*

Cerpen:oleh TintaMusafir

Aku hairan melihat beberapa org kg bkumpul di kedai pd tengah hari itu.Mereka berbual hingga dahi berkerut-kerut dan juga ada yang menggeleng-gelengkan kepala.Pasti ada sesuatu yang mereka bincangkan..,monologku dalam hati.Aku terus berjalan ke arah mereka..setelah enjin motosikal dimatikan.
Bincang apa tu?serius aq tengok",aq mencelah. "Haa..Haikal,kau x pergi tengok budak prempuan x bole keluar dari kubur emak dia?"Kata Adib,temanku.
"Budak perempuan??x bole keluar dari kubur??aq x fahamlah",jawabku keliru.Aku langsung x mengerti apa yg mereka katakan itu.
"Macam nie..kata Adib,lalu mnyambung cerita"di kubur batu 10 tu,ada sorng bdak prempuan tlong kebumikan emak dia..tapi lepas tu dia pulak yg x bole keluar dr kubur tu.Skrang nie org tgah cuba nk kluarkan dia..tapi belum bhasil lagi.
"Kenapa jadi mcm tu?"aku b'tanya lbih lanjut lg.Aku smakin keliru.
Adib pun memulakan critanya.Katanya,m'mndangkan smalam adalah hari kelepasan sempena Hari Kebangsaan,bdak prempuan b'usia belasan thun itu mminta wang drpd ibunya utk kluar b'sama kwan-kawan ke Bandar.Ibunya pula sudah dimamah usia dan kesihatannya yg agak teruk enggan memberikannya wang.
"Bukannya byk,rm20 jer mak !"gadis itu membentak. "Mana mak ada duit.Mintak dgn bapak kamu",jwb ibunya perlahan sambil mengurut kakinya.
"Maak..kwan2 smuanya keluar.Angah pun nak jalan jugak,"kata gadis itu. "Yalah mak tau..tapi mak x der duit,"balas ibunya. "Rm20 ajer!"si gadis smakin meninggikan suara."Tak ada syg",jwb ibunya lembut. "Emak mmg kedekut!"si gadis mula mengeluarkan kata2 keras.
Kemudian..gadis tersebut menyepak ibunya dan menolaknya ke pintu.Si ibu jatuh ke lantai.
"Angaah..Angaaaah,"katanya perlahan smbil mngurut dada.Wajahnya b'kerut mnahan sakit tetapi gadis tersebut tdk mnghiraukan ibunya yg t'kulai di lantai.Dia sebaliknya masuk ke bilik dan mmbaling bntal dan selimut ke dinding tnda protes.
Hampir sejam kemudian,gadis t'sebut keluar.Alangkah t'kejutnya dia krn ibunya tdk bergerak lagi.Tatkala di pegang ke p'gelangan tngan dan bwah leher.. tidak ada lg dnyutan nadi.Gadis tersebut panik.Dia meraung dan mnangis mmanggil ibunya.Dgan bantuan jiran2..k'matian wanita yg malang itu d'khabarkan kpd bapa gadis yg bkerja di luar.
Adib mnyambung critanya:"Mak Cik t'sebut di bwa ke kubur pd 12.30 tghari td.Pd mulanya tiada apa2 yg pelik2..xp sbaik myatnya nk d'masukkan ke dlm kubur,ia jd berat hinggakan 10 org tdk terdaya nk masukkannya ke dlm kubur.Tetapi..apabila bdak prempuan tu tlong..mayat ibunya serta-merta mnjd ringan.Di mengangkat mayat ibunya untuk d'masukkan ke dalam liang lahad.
Namun,apabila gadis ituhendak mmanjat keluar dr kubur t'sebut..tiba2 kakinya x bole d'angkat.Kakinya spt d'paku ke tanah.Si gadis mula cemas.Org ramai yg berada d'sekeliling kubur mula riuh.Seorg demi s'org mnjenguk utk mlihat apa yg sdang blaku.
"Tolong amgah ayah..tlong angah..knp jadi mcm nie ayah??"kata si gadis sambil meratap.
"Itulah,yg kamu buat emak sampai dia meninggal. Skrg ayah x tau mcm mana nk tlong",jwb si ayahslpas gagal mengeluarkn anaknya itu.Lalu gadis tersebut meminta ampun kepada ibunya sambil menangis.Dia memeluk dan mencium jenazah ibunya.
Kemudian gadis itu mnghulurkn lg tangannya supaya blh dtarik keluar.Ramai yg mnghulur mnyambut tangannya namun tdk berhasil.Lalu..Pak Imam pun membuat keputusan bhw kubur t'sebut perlu dikambus sehingga mayat tersebut tdk dpt dilihat lg.Manakala..gadis tersebut akan ditarik keluar.Yg ,menyedihkan,tatkala talkin dibacakan..gadis t'sebut mnangis dan meraung kesedihan.
Selesai upacara itu,org ramai b'usaha lg mnariknya keluar.Tapi tdk b'hasil.Gadis tersebut duduk di atas tanah kubur sambil mnangis dan merintih: "Emak ampunkan Angah.Angah sedar..Angah derhaka pada emak..Angah menyesal.
Lalu bapa gadis tersebut dan adik beradiknya mnangis di pinggir kubur..mereka tdk tahu apa lg yg hndak dlakukan utk mnyelamatkan gadis berkenaan.Bapanya telah mnghulurkan makanan kpd gadis t'sebut..ttapi lngsung tdk diendahkannya.
Setelah empat atau lima hari terperangkap..akhirnya gadis itu menemui ilahi.Mugkin krn tlalu lemah dan tdk tahan dbakar kpanasan matahari pd waktu siang dan kesejukan di malam hari.Mungkin juga krn tdk makan dan minum.
Allah Maha Agung.. Sebaik gadis itu mnghembuskan nafas terahir..barulah tubuhnya dpt dikeluarkan.Mayat gadis itu kemudian d'sempurnakan spt mayat-mayat lain.

MORAL FROM THE STORY:
-Derhaka kepada ibu bapa adalah merupakan dosa besar..dan Allah telah membayarnya secara "tunai" di muka bumi ini.. Oleh itu..jgnlah kita mnjadi anak-anak yg derhaka terhadap ibu bapa.

 "SAYANGILAH IBU BAPA ANDA SELAGI MEREKA MASIH BERNYAWA LAGI"

PS//:maafkan Bella..skiranya ayat Bella tungang langgang :) Marilah kita bersama-sama mengambil iktibar terhadap cerita di atas..



No comments:

Post a Comment