Monday 8 April 2013

Mimpi Rasulluah ...



Assalammualaikum.. 

- Hye3.. Hari nie Bella nk berkongsi sedikit ilmu kepada para pembaca semua :) Meh-Meh baca ..

Daripada Abdul rahman bin samurah r.a berkata,Nabi Muhammad s.a.w
bersabda "sesungguhnya aku telah bermimpi yang menakjubkan pada
malam aku sebelum diisrak ke langit!"

1)Aku telah melihat seorang dari umatku telah didatangi oleh malaikat maut dgn keadaan yang menggerunkan utk mngambil nyawanya,maka malaikat itu terhalang perbuatannya itu disebabkn berkat ketaatan dan kepatuhannya terhadap ibu bapanya.

2)Aku melihat seorang dari umatku telah disediakan azab kubur yang amat menyeksakan,kemudian dia diselamatkan keberkatan wudhunya yang sempurna.

3)Aku melihat seorang dari umatku sdang dikerumuni oleh syaitan2 dan iblis2,kemudian diselamatkan oleh keberkatan zikirnya yang ikhlas kepada Allah swt.

4)Aku melihat bagaimana umatku diseret dgn rantai yg diperbuat drpd api neraka yang dimasukkan dari mulut dan dikeluarkan rantai tersebut melalui duburnyaoleh malaikat Azab,kemudian dia dilepaskan oleh keberkatan solatnyayang khusyuk dan ikhlas krn Allah

5)Aku melihat umatku ditimpa dahaga yg amat berat,setiap kali dia mndatangi satu telaga,dia dihalang drpd meminumnya,kemudian dia diberi minum sehingga puas berkat puasanya yg ikhlas kerana Allah.

6)Aku melihat umatku cuba mndekati kumpulan para nabi yg sedang duduk berkumpulan,setiap kali dia datang dia diusir,kemudian dia dibenarkan mnyertai kumpulan para nabi dan duduk disebelahku berkat mandi junub yg ditepati segala rukunnya.

7)Aku mlihat s'orang umatku berada dlm keadaan gelap gelita disekelilingnya,sedangkn dia sndiri dlm keadaan bingung,maka datanglah keberkatan haji dan umrahnya yg mabrur lalu mengeluarkannya dari kegelapan kpd tmpat yg terang-benderang.

8)Aku melihat umatku cuba berbicara dgn golongan mukmin tetapi mereka tidak pun mmbalas bicaranya,kemudian sapaan dan bicaranya berbalas berkat akhlaknya yg suka menghubungkan silaturahim dan menjauhi permusuhan sesama umatku.

9)Aku melihat umatku sedang menepis-nepis percikan api ke mukanya,kemudian terbentenglah muka dan kepalanya drpd sambaran api neraka berkat sedekahnya yang ikhlas kerana Allah Taala.


No comments:

Post a Comment